måndag 6 november 2006

Pinodialcystan

För tre och ett halvt år sedan fick jag för första gången besvär med vad som sedan visade sig vara en pinodialcysta. Men det visste jag ju inte då. Det gick någon vecka och jag hade väldigt ont men då jag är expert på att ignorera uppenbara problem med min kropp så lät jag det hela bero.. så pass länge att jag fick åka in akut till sjukhuset till slut. Osmart. Jag fick antibiotika.

Efter ett halvår kom den tillbaka, antibiotika igen och det hela upprepade sig ÄNNU en gång. Då fick jag tid för operation, och jag opererades förra våren. Oturligt nog så gjordes det en lite för liten operation så efter ett halvår kommer cystan tillbaka och vad som är nytt efter operationen är att den spricker också. Akuten igen, och ny tid för en STOR operation. Typiskt nog var det här då jag bodde i Sundsvall så när jag väl fick tid för operation, då hade jag flyttat tillbaka till Uppsala igen.

Sedan har det varit problem med jämna mellanrum, och så nu igen. Under året har jag inte varit i kontakt med sjukvården alls när cystan har kommit tillbaka (ignorans är väldigt effektivt) men efter att inte kunna sova ordentligt inatt och haft så jäkla ont så ringde jag imorse. Så nu om en timme ska jag få komma till en läkare, få antibiotika och förhoppningsvis ordna tid för ny operation. För så här är det- om man inte opererar bort den ordentligt kommer den komma tillbaka några gånger per år RESTEN AV LIVET! Det är inte många saker som är för resten av livet men typiskt nog är detta en sådan sak.

Jag hoppas det här löser sig snart för även om jag är duktig på att ignorera problemet så tar det alldeles för myckt tid och energi detta. Tid och energi jag kan lägga på mycket vettigare saker.

1 kommentar: