torsdag 14 december 2006

Lunchbesök på Riksdagen

Var med Erik, Ellinor och prao-Frida och lyssnade lite på debatten om rekryteringsbidraget och studiemedlet. Utanför demonstrerade LO mot förändringarna i a-kassan. Som bekant så är jag emot förändringarna när det gäller studenter, samt att a-kassan ska bli obligatorisk (obligatorium är inget vackert ord i fröken Westerbergs värld) men demonstrationer är inte vägen att gå anser jag.

Samtalet med mina kompanjoner om demonstrationer fick jag att börja berätta om när jag var 14 år gammal och på något som hette Miljöting, alla skolor i Gävleborg fick möjlighet att åka på en utbildningshelg med inriktning mot miljöfrågor. En av kvällarna skulle vi gå fackeltåg i en fredlig manifestation mot främlingsfientlighet (det här måste ha varit 95 eller 96). Tyvärr blev den inte så fredlig för att stort gäng med relativt vuxna nazister tyckte att det var rimligt att ta facklorna från några av de unga människorna och sedan slänga in dem i tåget. Praktiskt. Det slutade med att vi ca 200 ungdomar fick bli evakuerade på Folkets Hus i Hofors medan nazisterna försökte bryta sig in i byggnaden. Inte mitt mest behagliga minne.

Goda nyheter: räntan för studielån har fastställts till 2,1 % vilket är den lägsta någonsin. Detta berör den miljon människor som tagit studielån efter 1988.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar