torsdag 22 mars 2007

Charmig långsiktighet är mitt mål

Min museologilärare tyckte att mitt c-uppsatsuppslag var lysande, och att jag skulle fortsätta utifrån den skiss jag gjort. Vad det ska handla om? Entreprenörskap hos ABM*-akademiker!
(* ABM= arkiv, bibliotek och museum i samverkan). Och inget var gjort på området heller. Nej, det tror jag det.
Eftersom jag kände att jag inte ville starta ett helt nytt tankespår utan dra nytta av de inputs jag får dagligen så kändes det självklart när jag väl kom på idéen. Och eftersom jag nu också skrivit det på bloggen att jag ska ta tag i detta uppsatsskrivande så känns pressen lite större.

Annars skulle jag ju kunna lockas ta ut den fil.kand jag redan har.

Jag har sökt till ett mentorskapsprogram, jag har önskat mig en mentor en längre tid men inte riktigt tagit tag i det. Fick då tips om att DIK ska starta ett mentorskapsprogram. Perfekt! Jag vill lära mig att göra långsiktiga planer gällande min framtid. När jag nu fått denna fantastiska möjlighet att vara ordförande för Sveriges största frivilliga studentorganisation vill jag också förstå hur jag kan använda mig av detta på bästa sätt när jag sen går vidare.

För att nå det målet krävs det att jag släpper på mitt ”charmigt omedvetna” sätt och istället hitta den röda tråden - och genom mentorskapsprogrammet tror jag att kan jag få de verktyg jag behöver. Jag är osäker på hur länge den omedvetna vägen funkar. Den har fungerat alldeles strålande hittills- jag är jävligt bra på att enbart gå på känslan av vad som är kul och vad jag har lust med och sedan jobba häcken av mig med det. Och det är förstås underbart. Att komplettera det med lite långsiktighet tror jag skulle kunna bli en vinnande kombination.

Det är ju lite modernt att kommentera Göran Persson-dokumentären i dagarna. Och inte ska jag vara sämre! Jag tycker om den som en historisk tillbakablick, det har hänt väldigt mycket under åren Göran var statsminister, och det är intressant att se t ex på EU-toppmötet med dagens glasögon. Det var kul att följa Göran som ordförande i EU, något han verkligen la manken till att göra bra- och lyckades med! Att han fullständigt saknar självdistans är ju knappast någon nyhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar