onsdag 2 maj 2007

Lönesamtal och Viðrar vel til loftárása

SACO har återigen kommit ut med en intressant rapport, denna gång om lönesamtalets roll.
Många avtal på arbetsmarknaden anger att alla medarbetare ska ha lönesamtal. Ändå anger cirka 30 procent av akademikerna att de inte har haft något samtal.

I rapporten, Chefen, lönesamtalet och jag, har SACO-ekonomerna Lena Granqvist och Håkan Regnér undersökt om de akademiker som har haft lönesamtal skiljer sig från dem som inte har haft lönesamtal. Resultaten tyder på att grupperna skiljer sig åt i flera avseenden. Bland annat verkar det som om akademiker som inte har haft lönesamtal har en sämre relation till den närmaste chefen och är mer missnöjda med sin situation än de som har haft lönesamtal.

Har just anmält mig till Nordiskt akademikerforum på Island i augusti dit jag ska åka med förbundsrepresentanter och SACO-styrelsen. I fokus står frågan kring kvalitet versus kvantitet i den högre utbildningen. Jag har aldrig varit på Island så det är ett extra plus i kanten att konferensen är där. Tills augusti kommer får jag fortsätta lyssna på världens bästa och vackraste band Sigur rós

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar