tisdag 27 november 2007

Kontakter

Ungas förväntningar på arbetsförmedlingen stämmer dåligt överens med verkligheten. Bilden av att arbetsförmedlingen är ett ställe dit man går, tar kundlapp och går därifrån med ett jobb är djupt rotat i det svenska medvetandet. Att det är viktigt att ha kontakter har dock gått in. Skrämmande är att var sjunde person anser sig sakna det här sociala nätverket.

I min föreläsning för gymnasieungdomar om att hitta jobbet pratar jag just om kontakter, och att det inte behöver vara något som man är född med. Om man inte är en eremit så har man ett socialt nätverk. Det gäller att vårda det. Och vissa personer får med sig från hemmet hur man gör för att använda sig av de visitkort man får, medan andra personer lär sig det under vägen. Det är verkligen inte en omöjlighet för någon. Självklart är det bra om skola och högskola gör så mycket det bara går för att skapa plattformar för möten under vägen. Men det hänger också mycket på dig, på individen, att fånga de chanser du får.

Jag är uppvuxen i en by, utanför en liten stad, vid södra Norrlandskusten. Mina föräldrar har inte gett mig nycklar till en förlovad värld av kontakter och jobb, men de har gett mig ett självförtroende och en pepp som gjort att jag aldrig tvivlat en sekund på min egen förmåga att skapa min framtid. För det är jag dem evigt tacksam!

Tog mig samman och gick och vaccinerade mig på lunchen. Det var hiskeligt dyrt, men om man tänker det i relation till att bli sjuk hela semestern i Indien kanske man kan se det som billigt.
Sedan blev det en spontan lunch med Arne Forstenberg från GlobalFOCUS med intressanta samtal om klimatfrågor och ungdomspolitik. *

Om en timme åker jag till Malmö. Jag tror att jag har koll på läget gällande saker att ha med mig, och att jag har koll på läget inför kongressen. För imorgon är jag borta hela dagen, på torsdag är jag ledig med paus från min ledighet genom ett möte med Aova och sedan på fredag är det dags att fara ut till Skogshem. Så lite tid att roa mig med att många gamla finska vänner nu har hittat till Facebook finns!

* Och jag har själv verkligen skärpt till mig. Jag har varit usel och druckit ur pappersmuggar istället för min fina Eva-mugg. Det är det slut med sedan någon vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar