tisdag 13 november 2007

Samtal

I Sacostyrelsen är jag adjungerad, det betyder alltså att jag inte har rösträtt, och allt som oftast så yttrar jag mig endast i frågor som berör studenterna och de nyexade. Under dagens diskussioner behövde jag dock inte säga något, då Anna efter styrelsens beslut frågade om jag blev väldigt besviken. Uttycksfullt minspel någon?
Men det var inte alls så. Min första tanke kring ärendet var att det borde vara på ett visst sätt kring arbetskraftsinvandringen. När jag lyssnade på diskussionerna ändrade jag ståndpunkt och höll med styrelsen men blev då väldigt bekymrad över hur hela systemet fungerade. Vilket ju inte var något att ändra där och då. Men när människosmuggling kommer upp på tapeten är det inte utan att man lägger pannan i ärligt bekymrade veck.

Innan styrelsemötet jobbade jag mig igenom det blötsnöande Stockholm och åt lunch med Björn från Svenskt näringsliv, och hade intressanta diskussioner kring både arbetsrätt och avgifter i högskolan. Det är alltid schysst med samtal där man på allvar lyssnar på varandra även när man tycker olika. Det är verkligen ovanligare än man kan tro.

En lyssnande skara var dock de ledamöter och tjänstemän från EU-nämnden som besökte Saco på kvällen. Som den enda av de föredragande höll jag 5 minutersgränsen som vi fått. Sånt sätter jag en ära i. Jag pratade om glappet mellan studier och arbetsmarknad och arbetet med det på den europeiska nivån genom StartPro-projektet. Efter de olika dragningarna om allt från Laval, flexicurity och strukturfonder åt vi middag i Saco-våningen. Hade bland annat spännande samtal med Sven Gunnar från KD om företagarklimatet i Söderhamn. Kommer jag igång ordentligt börjar jag prata någon slags oväntad hälsingedialekt som jag inte trodde att jag hade. Att jag även tycker att fiol (som det spelades igår under konserten) är ett oväntat sexigt instrument visar på att det finns en hälsingestinta i mig. Trots att jag bor supercentralt i Stockholm. Ränderna går aldrig ur. Du kan ta flickan från Hälsingland men inte Hälsingland från flickan. Och så vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar