torsdag 6 mars 2008

Jag var tillsammans med Håkan Regnér och Helena Persson, två av Sacos utredare, och träffade Magnus Wallerå från Statsrådsberedningen, Ulrika Carlsson, utbildningsutskottets ordförande och Helena Carlestam, politiskt sakkunnig idag. Vi hade intressanta diskussioner om forskning och utbildning men en timmes diskussion ger nästan mer frågor än svar. Men man kan också se den som en bra start inför den forskningspolitiska proppen. Hursomhelst, det slog mig att jag verkligen önskar att jag hade mer tid att verkligen sätta mig in i mer av de rapporter, eller de projekt som är på gång, som de enormt duktiga utredarna på Saco skriver. Det är helt fantastiskt vilken kompetens de besitter!

Och ett sätt att göra det är att nästa torsdag besöka Helenas seminarium om Kunskapens läge 2008
Flyttar den sociala snedrekryteringen in i högskolan? Utbildar vi för många akademiker, både på grundutbildningsnivå och på forskarnivå? Halkar Sverige efter i den internationella konkurrensen?

Nu ska jag svida om inför eftermiddagens event.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar