måndag 28 april 2008

"Ledsen darling, men jag är på möte hela dagen"

Det är helt klart en talang att kunna balansera ett väldigt uppbokat liv med en hög flexibilitetsnivå. Jag arbetar ju ofta helger. Och kvällar. Och dagar. Många gånger får jag frågan om jag egentligen har någon fritid. Och det har jag inte så jättemycket av, men jag sysslar ju med mitt stora intresse så ibland undrar jag vad jag skulle göra på den där omtalade fritiden? Dessutom är det en förutsättning att ha accepterande vänner. Folk i sin omgivning som inte tycker att man försöker leka viktig (och få för sig att sinnebilden av framgång är att stressa runt med en caffe latte på stan) av att man föreslår en fika eller en pubomgång om tre veckor för att det inte finns en lucka innan dess.

Men jag är glad över att folk inte slutar försöka vara spontana! Även om det är trist att känna ett behov av att lägga in en mall i mobilen med budskapet " Ledsen darling, men jag är på möte hela dagen". I helgen fick jag SMS om allt från att dricka bubbel efter shopping, till att dricka kaffe efter shopping till att ta en fika utan shopping.

Och så det där med flexibliteten. För även om man styr upp sin dag till punkt och pricka så kommer det alltid något som måste prioriteras först. Trodde att jag hade stenkoll på min dag efter lunchen med Oskar, men först dök det upp en artikel som behövde skrivas och helst redan vara klar vilket vände hela de första timmarna, vilket på något sätt ändå kompenserades av att Sara från LSU var sjuk och ställde in vårt möte. Nu kan jag hinna läsa igenom rapportutkastet som ska vara klart till imorgon.

Nu kör vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar