tisdag 24 juni 2008

Vårdens Väktare

(Uppdaterad)
Jag har sagt det förrut- man behöver vara frisk för att orka vara sjuk.

Hela min familj har igår diagnosiserats med halsfluss, flera av dem har varit sjuka i veckor men inte tagit tag i det, någon har inte riktigt haft symptom- och har fått hjärnhinneinflammation nu.
Eftersom det bara var två veckor sedan jag träffade några av dem, och att jag har jävligt ont i halsen, ringer jag till sjukvårdsupplysningen. Nej nej och åter nej, ta en panodil och en halstablett och vänta några dagar.

Ringer min mamma- sjuksköterskan- och frågar om det inte var just så att man kan ha halsfluss länge utan symptom och att det då kan bli allvarligt. Och just så var det. På rådgivningen i Gävleborg uppmanade de hela familjen att testa sig.

Jag ringer till Vårdguiden igen, och får nu prata med en mer human vårdens väktare som ger mig tillåtelse att ringa min husläkare.

Bara för att vissa hypokondriker ringer till sjukhuset i tid eller otid så har man konstruerat ett system där man med en svag stämma- jag är ju sjuk för tusan- får lägga massa energi till att övertyga Vårdguiden om att man inte mår bra. Jag gillar det inte.

------
Jodå. Kåvepenin here I come. Halsfluss var fallet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar