torsdag 11 september 2008

Flexicurity: Möjlighet eller hot för unga?

Nästa vecka går European Social Forum av stapeln i Malmö, runt 20 000 personer väntas dyka upp (men då jag vet att det fortfarande finns vandrarhemsplatser är jag lite fundersam på det där. Ta summan med en nypa salt).

Jag har ju varit med och förberett ett seminarium under ESF. Dock kommer jag inte själv vara där eftersom jag tillsammans med Saco-kansliet ska till Wien nästa vecka. Men om ni är där, och tycker att flexicurity är en intressant fråga, och kanske vill lyssna på David Svenn, ex-ordförande för Saco Studentråd är det fredag 9.30-12.30 som gäller.

Så här står det i programmet:
Flexicurity: Möjlighet eller hot för unga?
Flexicurity" lovar flexibilitet med trygghet. "Snabbt sparkad och snabbt anställd." Kritiker hävdar att "Flexicurity" bara ger otrygghet och ytterligare osäkerhet för arbets- och levnadsförhållanden. I vår workshop rapporterar unga fackligt aktiva från hela Europa om sin situation. Experter kommer att
ge insikt i frågan

-oj vad det märks att det är en direköversättning, inte årets smidigaste text direkt.

Det kan nog bli intressant. Det var spännande att förbereda ett seminarium om flexicurity tillsammans med folk som blev arga bara man så ordet (är man italiensk kommunist så är man).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar