måndag 22 december 2008

Konsumentmakt: Fallet om de frigående äggen

Det är ju ganska enkelt. Konsumentmakt kallas det visst. Jag hade under väldigt många år svårt att äta ägg. Nu har jag i stället kommit i en ordentlig äggätarperiod men prioriterar helhjärtat frigående höns och helst från ekologiska gårdar. Efter att i förrgår sett ett program med Jamie Oliver om kyckling- och äggindustrin blev jag påmind om varför jag gör det valet. Det känns som om det är bättre ägg om hönorna mår ok, och inte mest påminner om skabbdrabbade anorektiska rävar.

Detta ledde till en mindre dispyt i mataffären i dag. Min styvpappa har ett flertal tillfällen påstått att den enskilda inte kan göra skillnad. Det skulle inte spela någon roll om vi köpte äggen från frigående ägg istället för äggen från burhöns, menade han. Oh my oh my, snacka om effektivt sätt att göra mig upprörd!

Det slutade med att vi köpte äggen från frigående höns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar