söndag 21 december 2008

Sarah Palin

Utöver att jag läser Birgitta Stenbergs underbara Kärlek i Europa och att jag handlade på mig lite tidningar på Pressbyrån ska dagens lektyr bli den nya rapporten från Timbro, Sarah Palin- Rätt sorts kvinna?

Rapporten är skriven av Norrköpings folkpartistiska oppositionsråd Mathias Sundin, som har studerat hur John McCains vicepresidentkandidat Sarah Palin framställs i svenska medier och jämfört med bevakningen av Barack Obamas vicepresidentkandidat Joe Biden. Rapporten visar på ett oproportionerligt och negativt fokus på Palin. I många fall utelämnas hennes politiska meriter helt till fördel för epitetet "fembarnsmamman".

Rapporten lanserades på ett seminarium i veckan som jag tyvärr missade. Jag tror diskussionen mellan Sundin, Agneta Dreber, VD för Livsmedelsföretagen, Karin Eder-Ekman, Newsmill, f d red för Tidskriften Bang och Elise Claeson, debattör kan ha varit riktigt spännande.Under seminariet diskuterades bland annat Sarah Palins roll för kvinnor i politiken och för feminismen i vid bemärkelse. Samtalet kretsade kring jämförelsen mellan Palin och andra framstående kvinnliga profiler, däribland Hillary Clinton.

Ja ni hör ju. Det finns bara en sak att göra: ladda hem!

2 kommentarer:

  1. Bra tips till läsning. Många vänner som flyttat till USA har berättat att det var först när de kom dit som de förstod hur vinklade svenska media är.

    SvaraRadera
  2. Ja, nu när jag har läst rapporten är jag ännu mer för att ni ska ladda hem och läsa den!

    SvaraRadera