onsdag 25 augusti 2010

Helt sjukt!

I helgen var det ett år sedan min pappa gick bort. Cancern besegrade honom till slut. Men från att den dök upp första gången, jag tror det var 2oo4, så gick det ändå en hel del år. I bland var han riktigt sjuk och mer eller mindre uträknad, men många gånger var han hur pigg som helst och alltid laddad för en cykeltur eller ett långt politiskt samtal.

Under dagens lansering av Johnny Munkhammars bok Helt sjukt! berättade Johnny om hur Johan Norberg, som ju skrivit en bok om lycka, sände honom material om hur positivt tänkande ökar chanserna att fixa svåra sjukdomar. Jag är övertygad om att min pappa blev så pigg mellan varven på ren och skär vilja och positivt tänkande. Medicinerna skulle inte ha räckt till. I slutändan så förlorade han som sagt mot cancern, men alla de extra dagarna som vi fick med varandra är värda allt.

Johnny vann matchen mot sin åkomma (lyssna på filmklippet så förstår ni varför jag väljer det ordet), och hans kamp både mot den och kampen mot ett stelbent sjukvårdssystem beskrivs på ett gripande sätt i hans bok. Här kan ni se och höra samtalet med Johnny och Thomas Idergard från i morse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar