tisdag 1 februari 2011

Dags att nominera hjältarna

För några år sedan så rankades jag på listan för Framtidens kvinnliga ledare. Jag var lite av en udda fågel, civilsamhällets hjältinnor är inte så vanliga på den här typen av listor.

Förra veckan följde jag med Christoffer JärkebornVeckans affärers ranking av supertalanger. Samma sak där. Eller så här, de finns på listan, i begränsat antaL, men inte får de ta plats i diskussioner och paneler. På VAs event kunde man twittra in frågor. Arbetsmarknadsminister Hillevi Engström hade ett pass om vad politiken kunde göra för att bredda vägen för supertalangerna. Det blev enbart ett fokus på att talangerna finns i företagsvärlden. Därför twittrade jag in frågan om hur politiken tar hand om sina egna talanger. Sofia Arkelsten förstod jag ville åt, och hängde på med frågan om vilken betydelse ungdomsförbund kan ha för talangutveckling. Endast en del av organisationsvärlden, jag vet, men ändå. Svaren lämnade för övrigt en del att önska.

Hur som helst. Lisa Gemmel, Saco Studentråds ordförande, gör ett litet upprop för att förändra lite av de här listorna. Kanske har nomineringskommittérna begränsade nätverk för att hitta de fantastiska människor som jobbar häcken av sig, och som uppnår en massa förändring i sina organisationer och i samhället. Därför får man engagera sig själv. Nominera hjältarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar