torsdag 5 maj 2011

En ny välfärdsindustri


I går kväll var jag på Ljunggrens för att opponera på S-tankesmedjan Urban(s) rapport "En ny välfärdsindustri", tillsammans med Solnas oppositionsråd Johanna Graf och riksdagsledamoten Johan Löfstrand (båda socialdemokrater).

Rapporten inleds med att slå fast att Socialdemokraterna inte är ett parti som alla andra. Jag undrade naturligtvis om rapportförfattaren Magnus Sundberg i så fall menade att ALLA andra partier var precis likadana? Dessutom kunde alla få vara med och arbeta för Socialdemokraternas vision, vilket gjorde att jag också undrade vad man egentligen trodde om andra partier. Sundberg svarade sedan att han var glad att det kunde reta upp någon moderat, vilket fick mig att fråga vilken moderat han egentligen menade (Om du undrar hur jag röstade i senaste valet så kan du läsa det här)?

I övrigt så finns det en del godsaker i rapporten. Bland annat skriver Sundberg att S inte lyft fram välfärdsföretag - och personer aktiva inom dessa tillräckligt, att det finns en stor exportpotential som kan samlas under paraplyet "Svensk välfärd" med mera. Förhoppningen för tankesmedjan är att väcka debatt inom S. Grunden till rapporten kommer bland annat från de två senaste långtidsutredningarna, och eftersom Tvärdrags chefredaktör Daniel Suhonen var på plats kunde jag inte låta bli att säga att det nog inte skulle vara några problem. Det räcker med att instämma i en sak från långtidsutredningen (utmaningen kring den framtida finansieringen av välfärden) för att man ska få hela temanummer som handlar om en. Så det behöver de nog inte oroa sig över.
Det drog hem rätt många skrattsalvor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar