onsdag 18 maj 2011

Globaliseringens triumf

För några månader sedan såg jag en Facebook-kompis uppdatering som kommenterade att det var tio år sedan Göteborgskravallerna. Time flies och så vidare...  Det borde uppmärksammas på något sätt, tänkte jag, och bollade lite tankar med mina kollegor, och förstås - det naturliga valet när det kommer till globaliseringsfrågor- Johan Norberg. Johan uppmärksammade mig på att det också var tio år sedan hans kioskvältare Till världskapitalismens försvar publicerades. Det var definitivt dags för en ny samling kring globaliseringsfrågorna. Andreas Bergh, Adam Cwejman, Fredrik Erixon, Stefan Fölster, Annie Johansson, Lars Leijonborg, Jacob Lundberg, Roland Poirier Martinsson, Maria Rankka och Lydiah Wålsten kontaktades och blev ombedda att skriva ett varsitt kapitel i en antologi som tar avstamp i Göteborgskravallerna för tio år sedan. Boken handlar bland annat om varför globaliseringskritikerna hade fel - men också varför det inte per definition betyder att vi andra vann. Och vad har globaliseringens för betydelse för arbetsmarknaden, utbildning, näringsliv i framtiden? Och väldigt mycket mer. Det är en riktigt bra bok - och det säger jag inte bara för att jag är dess redaktör!

Boka in lanseringen den 15 juni!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar