onsdag 10 augusti 2011

Kärnfamiljer och mammajobbighet


I november förra året var bl a Anna (första till vänster) och jag (tredje från vänster) i Washington. Ja, det där lilla vita huset i bakgrunden är DET Vita huset.

Anna Svensson skriver en läsvärd artikel om feminism och kärnfamiljen, eller snarare problemet att så många fortfarande inte litar på att kvinnor kan göra sina val och ta ansvar för dem. Hanna Lager, på Feministbiblioteket, bloggar om artikeln här.

Jag skrev för några månader sedan om den tidsmässiga konflikten mellan karriär och familj. Vad jag inspireras mest av när det gäller både till exempel Ebba vin Sydow och Clara Lidström är hur de på ett fantastiskt sätt kombinerar de båda. Lidström skriver till exempel om "mammajobbig" här. Precis som Svensson skriver så ger det hopp till oss som både vill ha kakan och äta den.

2 kommentarer:

  1. Först måste jag säga stort grattis! Jag har ju också haft en sommar som är den sista som bara ett par, men är lite närmare tre som vi ska bli om bara några veckor. Sedan måste jag säga att det är underbart med kvinnor som vill ha kakan och äta den. Det är så kul att se personer som Ebba von Sydow och Birgitta Ohlsson som kombinerar barn och karriär. Jag tänker i alla fall göra allt för att ha kakan och äta den, även om det kommer att krävas mycket arbete.

    SvaraRadera