lördag 20 augusti 2011

Min blinda kärlek

Med all rätt kritiserar Sakine Madon Römosseskolan i dagens krönika. De misstankar som finns mot skolan, till exempel att flickor som har mens inte får vara med på undervisningen, är verkligen skrämmande.

Men bara för att det finns sjuka exempel betyder det inte att friskolor som sådana är fel. Jag blir själv omnämnd i artikeln som blind hemskoleförespråkare och därmed försvarare av att barn inte ska få lära sig om till exempel evolutionsteori, demokrati, jämställdhet och sexuell frihet. I Expressen-artikeln där jag försvarar rätten till hemskolning skriver jag om att alla barn bör ha rätt att lära sig (och det innefattar allt som det står i läroplanen att barn ska lära sig) och att familjerna representerar hela det politiska och religiösa, eller icke-religiösa, fältet. Hemskolade barn blir inte sociala freaks - de har ofta bättre skolresultat än andra barn, är tryggare i sig själva, mer kontaktsökande och i allmänhet aktivare medborgare.

Hemskolning är inte för alla. Men för en del barn och familjer är det den skolform som passar dem bäst. Det finns ingen anledning att måla upp skräckscenarier kring hur hemskolade barn lär sig och hur de beter sig. Därför tänker jag fortsätta försvara rätten till hemskolning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar