tisdag 6 december 2011

Konspiratoriskt

Konspirationsteorier är spännande. Framförallt om man själv räknas in i konspirationen. Då sitter man med allt fakta på hand, men kan gotta sig i att det tros både det ena och det andra.

En av de större konspirationsteorierna på senare år har byggt på ett hopkok av kända internetpionjärer, amerikanska republikanska politiker, amerikansk underrättelsetjänst, svenska prat-kampanjer med mera. Det finns många sätt att binda ihop dessa aktörer, och jag har inte ägnat tillräckligt mycket tid åt detta för att helt förstå vad teorin menar är målet med konspirationen. Men förmodligen världsherravälde.

Då kan det se ut så här:



Eller så kan man också beskriva det ungefär så här:

Jag är kompis på FB med någon som, liksom mig, har ett långt engagemang inom både Uppsala studentkår och den nationella studentrörelsen, samt andra människor med politiskt intresse som man stöter på här och där. Till exempel ministrar.

Och många amerikaner autoföljde, åtminstone i slutet av 2008 och i början av 2009, på Twitter. Klickade jag på dem, följde de automatiskt mig. Jag tror att Karl Rove kan ha varit typ den 20 personen som följde mig på Twitter, och jag gillade det. Jag har för mig att det var det samma med Barack Obama-kampanjen.

Vilken konspiration, alltså.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar