måndag 5 december 2011

Planering, planering, planering

Julpyntad mage, v. 35
Som ett julkort på posten så fylls ofta tidningarna i december av dels julstressartiklar, och dels konsumtionshetstyckare.

Jag förstår mig inte på vare sig det ena eller det andra.

Julen kommer samma tid varje år. Det är absolut ingen överraskning att i december smäller det. Det gör att det är ganska enkelt att vara planerad. Oftast är det julklapparna som ses som boven i dramat, både när det gäller julstressen och konsumtionshetsen. I år köpte jag den första julklappen i slutet av augusti, jag ramlade helt enkelt på något som verkligen skulle passa min syster. Det är mycket trevligare att ge bort saker som man verkligen känner passar personen i fråga. Det kan mycket väl tänkas att den känslan är svår att få om alla paket ska försöka inhandlas typ den 23 december. Vilket  förmodligen tar bort den härliga känslan av att få ge något som man gillar till någon man tycker om.

Konsumtionshetsen sen. Om man nu känner sig tvingad att köpa dyra julklappar som man inte har råd eller lust med så har man förmodligen andra issues än problem med julhandeln. Gör saker själv, fynda på second hand och låt bli att stressköpa saker i sista hand. De två senaste åren har jag haft turen att vara utomlands under hösten, och har då passat på att handla fina unika saker, mycket billigare än i Sverige, från Berlin, New York och London.

Alla har inte möjlighet till det. Men alla har möjlighet att genom en schysst plan slå världen med häpnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar