torsdag 5 april 2012

Bisarr resa

Häromdagen var jag med om något väldigt bisarrt. Jag och resten av familjen åkte Tvärbanan strax efter 11-tiden på förmiddagen. På tåget var, av alla människor, konduktören väldigt högljudd. Han talade, nej i princip skrek, i sin telefon länge och väl. Efter en stund bad en äldre kvinnlig passagerare vänligt  honom att sänka rösten. Så än så länge var allt som det brukar vara. Det har hänt flera gånger att medpassagerare bett andra att sänka rösten, för allas trivsel. Det udda var att den högljudde jobbade för SL.

Men. Där slutade det vara som det brukar vara. Konduktören började att skrika på kvinnan och skrek bland annat att hon inte behandlade honom med respekt. Han kontrollerade hennes biljett (han var ju på jobbet!). Därefter slängde (!) han den på henne.

 Min man sa då, med vänlig men bestämd ton, att man inte kan bete sig så (det vill säga, skrika och slänga biljetter på resenärerna).  Konduktören for då fram mot min man och betedde sig allmänt hotfullt och skrek återigen om brist på respekt.

Klockan 11. På Tvärbanan. En vardag.

Jag hörde av mig till SL, för det var inte bara bisarrt, det var också en obehaglig upplevelse, särskilt när man är ute och reser med ett spädbarn. Jag har fått ett bra svar från dem, bland annat står det

"Jag beklagar det du har varit med om och jag har full förståelse för att du hör av dig till oss. Jag har rapporterat händelsen till de ansvariga.

Alla klagomål på vår personal följs upp personligen, så arbetsledaren kommer att kalla konduktören till ett samtal för att undvika att det här händer igen.

Det är viktigt för oss att du som reser med SL bemöts kunnigt, med lyhördhet och respekt" 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar